środa, 9 września 2015

Książka której przeczytanie jest inwestycją

Niedawno ktoś polecił mi skorzystanie z promocji topowego w Polsce dyskontu celem nabycia książki. Pomyślałem w pierwszej chwili cóż wartościowego do czytania można znaleźć między garmażeryjnymi półproduktami i harlequinami. Okazało się, że ten kolejny bestseller na mojej półce jest czymś co sprawia że na świat patrzę znów nieco szerzej i mam poczucie, że można w nim zmienić jeszcze więcej niż dotąd myślałem.


     W pierwszej części książki Autor - Charles Duhigg nauko uzasadnia istnienie nawyków, opisuje ich funkcje i zasady działania. Ciężko oszacować to w procentach jednak zdecydowana większość całej naszej aktywności podyktowana jest nawykami. Można przytaczać nieskończenie wiele przykładów jak np. przygotowanie posiłku, rytuały higieny, obsługa drzwi, prowadzenie samochodu etc. Nawyki są mniej lub bardziej uświadomione, jednak duża część nas ma jakieś złe nawyki z którymi mniej lub bardziej skutecznie walczy. Przydatny może się wówczas okazać opisana w książce analiza nawyku oparta na triadzie : wskazówka, zwyczaj, nagroda. W tekście nie znajduje się konkretna recepta na rzucenie palenia czy uniknięcie podjadania między posiłkami, niemniej jednak w oparciu o analizę swojego nawyku można samemu dojść do bardzo konstruktywnych wniosków.
        Ciekawą częścią książki są opisy przypadków konkretnych zwyczajnych ludzi których nawyki doprowadziły do sukcesu lub też zupełnej porażki. Przykłady te uświadamiają jak duże, a wręcz decydujące znaczenie mają dla naszego życia nawyki, jak głęboko zapadają w nasze życie i z czym nigdy wcześniej się nie spotkałem –wyuczone nawyki pozostają z nami do końca życia.
      Kolejna część książki jest w moim odczuciu opisem „inżynierii nawyków społecznych”. Autor rozpracowuje tajemnice sukcesów wielkich koncernów wielu branż : metalurgicznej, spożywczej, handlowej a nawet muzycznej. Okazuje się że nawet nasze upodobania muzyczne mają anatomię neurologicznych nawyków i stanowi skłonność do znanych nam rytmów i linii melodycznych, co tłumaczy dlaczego hity danego sezonu wydają nam się tak podobne do siebie.
    Wiedzę zdobytą w książce można przełożyć na umiejętności przydatne zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Jest to popularnonaukowa pozycja nie zawierająca żadnej tajemnej wiedzy, natomiast szalenie imponuje mi rzetelność autora, który bogato opatrzył tekst przypisami do źródeł z których czerpał informacje.

Zaczerpnięte z opisu książki :

·         Jedna z najlepszych książek roku według The Wall Street Journal i Financial Times
·         Od ponad 40 tygodni w czołówce listy bestsellerów New York Times
·         Ponad 1 000 000 sprzedanych egzemplarzy
·         Tłumaczenie na 31 języków

Przegrywanie meczów przez naszych piłkarzy, mierne wskaźniki ekonomiczne naszych przedsiębiorstw, niski poziom świadczeń naszej służby zdrowia, marne szkolnictwo, niedobra organizacja życia społecznego i ogólne niezadowolenie obywateli ze swego państwa – to też nawyki. Z jednej strony, bo nawykowo źle działają poszczególne struktury, resorty i sektory, a z drugiej strony, bo ludzie nawykowo źle odnoszą się do tych struktur, resortów i sektorów. Zamknięte koło, a raczej – jak podpowiada Charles Duhigg – zamknięta „pętla nawyku”. W myśl wywodów Duhigga sprawa nie jest jednak beznadziejna. Pisze on: „Nawyki – nawet jeżeli już zakorzenią się w naszych umysłach – nie są przeznaczeniem. Możemy wybierać nawyki, jeżeli wiemy, jak to robić.” Czytając tę książkę, zaczyna się podświadomie marzyć. Że tak, jak legendarny Tony Dungy doprowadził bejsbolową drużynę Colts do zwycięstwa w Super Bowl, jakiemuś kreatywnemu trenerowi uda się polską narodową jedenastkę przerobić z nawykowych nieudaczników w nawykowych chempionów. Że zaczniemy uczyć się wyzwalania z pętli naszych niedobrych nawyków na opisanych w książce wzorach: sieci kawiarń Starbucks, aluminiowego potentata Alcoa, czy szpitala w Rhode Island.
(Fragment wstępu dr Ewy Woydyłło)
Pierwszorzędna książka – oparta na dogłębnej analizie, napisana w zabawny sposób i zachowująca właściwe proporcje między intelektualną powagą i praktycznymi radami, jak zmienić złe nawyki.
(The Economist)
Charles Duhigg aplikuje nam niezbędną dawkę socjologii i psychologii, wyjaśniając uroki i pułapki nawyków w oparciu o wiele dziedzin, od marketingu, poprzez zarządzanie, po ruch praw obywatelskich… Siła nawyku jest fascynującą lekturą, a Duhigg umiejętnie osiąga wszystko, czego oczekujemy od reportera Times’a: ze swadą prowadzi nas od sceny do sceny, od odkrycia do odkrycia, od dyscypliny do dyscypliny, przeobrażając pozornie suche zagadnienie w serię pełnych życia opowieści – to interesujące ujęcie tematu, który powinien być ważny dla każdego.
(Newsweek Daily Beast)
Zajmująca książka; dogłębnie bada mechanizm tworzenia i zmiany nawyków.
(New York Times Book Review)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Aby komentować użyj profilu "Nazwa/adres URL" wpisując swój nick, lub zaloguj się do swojego konta odpowiedniej aplikacji.