Niedawno ktoś polecił mi skorzystanie z promocji topowego w
Polsce dyskontu celem nabycia książki. Pomyślałem w pierwszej chwili cóż
wartościowego do czytania można znaleźć między garmażeryjnymi półproduktami i harlequinami.
Okazało się, że ten kolejny bestseller na mojej półce jest czymś co sprawia że
na świat patrzę znów nieco szerzej i mam poczucie, że można w nim zmienić
jeszcze więcej niż dotąd myślałem.
W pierwszej części książki Autor - Charles Duhigg nauko uzasadnia
istnienie nawyków, opisuje ich funkcje i zasady działania. Ciężko oszacować to
w procentach jednak zdecydowana większość całej naszej aktywności podyktowana
jest nawykami. Można przytaczać nieskończenie wiele przykładów jak np.
przygotowanie posiłku, rytuały higieny, obsługa drzwi, prowadzenie samochodu
etc. Nawyki są mniej lub bardziej uświadomione, jednak duża część nas ma jakieś
złe nawyki z którymi mniej lub bardziej skutecznie walczy. Przydatny może się
wówczas okazać opisana w książce analiza nawyku oparta na triadzie : wskazówka,
zwyczaj, nagroda. W tekście nie znajduje się konkretna recepta na rzucenie
palenia czy uniknięcie podjadania między posiłkami, niemniej jednak w oparciu o
analizę swojego nawyku można samemu dojść do bardzo konstruktywnych wniosków.
Ciekawą częścią książki są opisy przypadków konkretnych
zwyczajnych ludzi których nawyki doprowadziły do sukcesu lub też zupełnej
porażki. Przykłady te uświadamiają jak duże, a wręcz decydujące znaczenie mają
dla naszego życia nawyki, jak głęboko zapadają w nasze życie i z czym nigdy
wcześniej się nie spotkałem –wyuczone nawyki pozostają z nami do końca życia.
Kolejna część książki jest w moim odczuciu opisem „inżynierii
nawyków społecznych”. Autor rozpracowuje tajemnice sukcesów wielkich koncernów
wielu branż : metalurgicznej, spożywczej, handlowej a nawet muzycznej. Okazuje
się że nawet nasze upodobania muzyczne mają anatomię neurologicznych nawyków i
stanowi skłonność do znanych nam rytmów i linii melodycznych, co tłumaczy
dlaczego hity danego sezonu wydają nam się tak podobne do siebie.
Wiedzę zdobytą w książce można przełożyć na umiejętności
przydatne zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie. Jest to popularnonaukowa
pozycja nie zawierająca żadnej tajemnej wiedzy, natomiast szalenie imponuje mi
rzetelność autora, który bogato opatrzył tekst przypisami do źródeł z których
czerpał informacje.
Zaczerpnięte z opisu książki :
·
Jedna z najlepszych
książek roku według The Wall Street Journal i Financial
Times
·
Od ponad 40 tygodni w
czołówce listy bestsellerów New York Times
·
Ponad 1 000 000
sprzedanych egzemplarzy
·
Tłumaczenie na 31
języków
Przegrywanie meczów przez naszych piłkarzy, mierne wskaźniki ekonomiczne
naszych przedsiębiorstw, niski poziom świadczeń naszej służby zdrowia, marne
szkolnictwo, niedobra organizacja życia
społecznego i ogólne niezadowolenie obywateli ze swego państwa – to też nawyki.
Z jednej strony, bo nawykowo źle działają poszczególne struktury, resorty i
sektory, a z drugiej strony, bo ludzie nawykowo źle odnoszą się do tych
struktur, resortów i sektorów. Zamknięte koło, a raczej – jak podpowiada
Charles Duhigg – zamknięta „pętla nawyku”. W myśl wywodów Duhigga sprawa nie
jest jednak beznadziejna. Pisze on: „Nawyki – nawet jeżeli już zakorzenią się w
naszych umysłach – nie są przeznaczeniem. Możemy wybierać nawyki, jeżeli wiemy,
jak to robić.” Czytając tę książkę, zaczyna się podświadomie marzyć. Że tak,
jak legendarny Tony Dungy doprowadził bejsbolową drużynę Colts do zwycięstwa w
Super Bowl, jakiemuś kreatywnemu trenerowi uda się polską narodową jedenastkę
przerobić z nawykowych nieudaczników w nawykowych chempionów. Że zaczniemy
uczyć się wyzwalania z pętli naszych niedobrych nawyków na opisanych w książce
wzorach: sieci kawiarń Starbucks, aluminiowego potentata Alcoa, czy szpitala w
Rhode Island.
(Fragment wstępu dr
Ewy Woydyłło)
Pierwszorzędna książka
– oparta na dogłębnej analizie, napisana w zabawny sposób i zachowująca
właściwe proporcje między intelektualną powagą i praktycznymi radami, jak
zmienić złe nawyki.
(The Economist)
Charles Duhigg
aplikuje nam niezbędną dawkę socjologii i psychologii, wyjaśniając uroki i
pułapki nawyków w oparciu o wiele dziedzin, od marketingu, poprzez zarządzanie,
po ruch praw obywatelskich… Siła nawyku jest fascynującą lekturą, a Duhigg
umiejętnie osiąga wszystko, czego oczekujemy od reportera Times’a: ze swadą
prowadzi nas od sceny do sceny, od odkrycia do odkrycia, od dyscypliny do
dyscypliny, przeobrażając pozornie suche zagadnienie w serię pełnych życia
opowieści – to interesujące ujęcie tematu, który powinien być ważny dla
każdego.
(Newsweek Daily
Beast)
Zajmująca książka;
dogłębnie bada mechanizm tworzenia i zmiany nawyków.
(New York Times Book Review)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Aby komentować użyj profilu "Nazwa/adres URL" wpisując swój nick, lub zaloguj się do swojego konta odpowiedniej aplikacji.